UNESCO ocenilo aktivity programu Zelená škola viac tu.
Spoločnosť environmentálne-výchovných organizácií ŠPIRÁLA organizuje na Slovensku Projekt Zelená škola, ktorý je zapojený do svetového hnutia EcoSchools. Pre úspešné zúčastnené školy to znamená získať nielen česť vyvesiť zástavu svetového hnutia EcoSchools, ale aj možnosť zapojiť sa s ďalšími školami v Európe aj mimo Európy do spoločných projektov. Organizátorom hnutia EcoSchools je nadácia Foundation for Environmental Education - nezisková, mimovládna organizácia, zložená z vyše 30 krajín Európy, Južnej Afriky, Maroka, Kanady, Chile a niekoľkých krajín z karibskej oblasti. Bola založená v roku 1981 s úlohou podporovať medzinárodnú environmentálnu výchovu a myšlienky trvalo udržateľného rozvoja v súlade s Agendou 21 (www.zelenaskola.sk).
Študenti Technickej univerzity sa o fungovaní Zelenej školy, podmienkach získania medzinárodného certifikátu, plnení jednotlivých úloh atď. zoznamujú v rámci predmetu Environmentálna výchova (téma je súčasťou učebných osnov). Jednou z tematických oblastí pre vypracovanie semestrálnej práce je príprava reportáže z vybraných Zelených škôl, ktoré sú zverejnené na http://www.zelenaskola.sk/sk/386461.
V novembri 2009 sme so študentmi navštívili Materskú školu Ďatelinka vo Zvolene, ktorej bol v októbri udelený po prvý raz certifikát Zelená škola.
V školskom roku 2008/2009 začali niektorí študenti pracovať ako dobrovoľnícki konzultanti Zelených škôl.
Vpriestoroch nového vzdelávacieho centra CEEV Živica na Zaježovej sa 24. – 25. 1. 2009 uskutočnilo školenie konzultantov Zelených škôl. Bolo to prvé pracovné stretnutie nových konzultantov z radov študentov a absolventov Fakulty ekológie a environmentalistiky s konzultantmi organizácie Špirála. Obhliadnutie zúčastnených:
Keď som tam šla, trochu som sa obávala. Nemám zatiaľ žiadne praktické skúsenosti a predsa, keď človek má byť v prostredí jemu neznámom, tak sa trochu obáva ako to dopadne, akí budú noví ľudia... ALE ... Bolo tam ozaj skvele, veľmi príjemní, zaujímaví a odvážni i inšpirujúci ľudia, naladení na rovnakú vlnu, ktorých som mala možnosť spoznávať celý víkend. Mne osobne to prinieslo určite veľa, dozvedela som sa, ako sa mení systém v procese certifikácie a hlavne som čerpala skúsenosti ľudí z praxe, spoznala som pohodových ľudí a teším sa, že mi niekto prejavil dôveru a môžem byť súčasťou projektu Zelená škola. A keď sa toto všetko odohráva v nádhernom prírodnom prostredí, tak niet pochyb o tom, že na to budem ešte dlho a s úsmevom spomínať. :o) Lenka Králiková (študentka FEE).
Členom skupiny konzultantov Zelených škôl som sa stala prostredníctvom prvotnej mailovej komunikácie s ostatnými členmi. To bol taký bežný spôsob. Svojich kolegov v skupine som mala možnosť osobne spoznať na víkendovom školení na Zaježovej, kde sa vďaka krásnemu prostrediu, príjemnej priateľskej atmosfére a zoznamovaniu hrou vytvoril nie len vzťah nových kolegov, ale hlavne priateľov. Nedeľné pracovné dopoludnie splnilo svoj účel, malo formu diskusie a priateľský náboj, čo považujem pri projektoch takéhoto druhu za prioritu a veľké plus. Verím, že takéto školenia sa budú konať aspoň dva, tri krát v roku. Teším sa nabudúce, priatelia. Slávka Turečeková (absolventka FEE).
Víkendovka v Zaježovej je kapitola sama o sebe. :Tešila som sa hlavne na „Zaježku“, lebo som tam ešte nebola a toľko som o nej počula. Tak som si chcela urobiť vlastný názor. Samotné školenie som si radšej nepredstavovala. Tak trochu som si myslela, že tam budeme ako niekto, kto má pomôcť tým, čo sú už tak rozlietaní, že všetky školy nestíhajú... Že sme vlastne také „záplaty na dierach“. Ale keď sa tam potom podstatná časť diania točila okolo nás, keď som videla tú úprimnú radosť ľudí, ktorí už v environmentálnej výchove makajú skutočne dlho, z toho, že majú medzi sebou nových, vycítila som že sme vlastne nádej... že sme ďalšia generácia, ktorá nesmie prepásť šancu sa naučiť čo najviac od tých skúsenejších. Celá atmosféra bola super, rodinná, pohodová, infantilná :o) a tak... Tuška (Martina Matúšová, študentka FEE).
Zo zápisníkov našich konzultantov:
Moja cesta za Zelenou školou začala veľmi podivne…. Došla som trošku neskôr na prednášku z Environmentálenej výchovy - práve sa kládla otázka, kto je z Oravy... Samozrejme som hrdo zdvihla ruku ako pravá hrdá Oravka. To som teda vtedy netušila, že to bude pre mňa znamenať prinajmenšom „dosť veľa“... Potom to už malo rýchly spád. Zuzke Gallayovej odolá málokto i ja som teda na navrhnutú spoluprácu so Zelenými školami nemohla odpovedať inak ako ÁNO (koniec koncov, v hlave som mala ešte čerstvo uloženú prednášku venovanú práve Zeleným školám, nuž, nebudem sa tajiť, že ma to zaujalo, že to bolo podané dokonca tak, že mi vliezol do hlavy červík, prečo na mojej rodnej hrude - v Zázrivej- ešte nie je Zelená škola, keď tam máme úžasný potenciál...).
Dostala som teda Základnú a materskú školu na Kňažej (časť Dolného Kubína). Po pár pokusoch sa stretnúť s koordinátorkou Martinkou Kyselovou sa nám to konečne podarilo 23.1.2009. Pravdu povediac, aj napriek príprave som tam išla s malou dušičkou, ale zato s veľkým kalendárom Biotopov Slovenska (darček od nás konzultantov pre školy). Hneď po vstupe do budovy sa však všetky obavy rozplynuli, lebo ma oslovil skutočne milý pán vrátnik a znavigoval ma priamo do zborovne. Cestou tam som vnímala tú zvláštnosť v škole. Ťažko to vyjadriť, no človek vycíti, že tá škola niečím žije, že je tam nejaká vec, ktorá ju inšpiruje a ženie dopredu. To bolo prvé milé prekvapenie. Ďalším bolo zoznámenie s koordinátorkou, mladá, usmievavá, príjemná... poukazovala mi fotky, bezva knižnicu a najviac som ostala ohúrená ešte nedokončenou environmentálnou učebňou. Dúfam, že neskôr dodám fotky, je to nádherné. Steny sú dookola omaľované „morom“. Normálne podmorský krásny svet s pestrými koralmi, delfínmi, farebnými rybkami... To bolo myslím to, čo ma úplne dostalo. Povodila ma po triedach, deti vstávali kvôli mne, hi.... :o) ... krásne farebné veselé triedy s kvietkami... Všade som celý čas cítila snahu a odvahu „urobiť niečo viac“. Odvtedy fandím mojej Zelenej škole a budem robiť všetko preto, aby ten certifikát získali, ba dokonca, keď už budem skúsená, nabehnem do zázrivskej ZŠ a presvedčím aj ich, že byť „zelený“ je super a že to stojí za to. Tuška (Martina Matušková, študentka FEE).
Keď som prvý krát mierila k „mojej” zelenej škôlke s názvom Veselé zvieratká (Partizánske), vôbec som si nevedela predstaviť, čo bude. Šla som s nadšením. Veď sa mám stretnúť s ľuďmi, ktorí sa dobrovoľne rozhodli kráčať cestou ochrany prírody a trvalo udržateľného rozvoja, ba čo viac, zo všetkých síl sa snažia touto cestou viesť aj malých drobcov navštevujúcich túto škôlku. Keď som vstúpila do škôlky, moje myšlienky sa stretli s realitou. Nástenky o zvieratkách, slamené zvieratká a kŕmelec v životnej veľkosti drobcov, všade plno kvetov a žiarivá príjemná atmosféra, pani učiteľky ma srdečne vítali a hneď sa zaujímali, ako budeme v “zazeleňovaní” ich škôlky pokračovať a aké mám pre ne návrhy na vylepšenie. Uf! V skratke som im vysvetlila, ako si to predstavujem, ale v skutočnosti som mala na jazyku otázku, ako to dokázali tak veľmi sa odlíšiť od bežných škôlok a kde sa v nich rodí to nadšenie, odhodlanie a “zelená” energia. Kozultantstvo pre túto škôlku sa pre mňa stalo zdrojom radosti, novej inšpirácie a chuti nabádať ľudí plaviť sa správnym smerom. Slávka Turečeková (absolventka FEE).
Malá škola s veľkou dušou. Tak o sebe hovorí netradičná škola, ktorú som mala možnosť navštíviť v rámci Dňa otvorených dverí. Zriaďovateľom tejto školy je Centrum environmentálnej a etickej výchovy Živica. Ide o školu naozaj malú, navštevuje ju momentálne päť detí. Privítal nás Hugo Separovaný. Veľká bábika, ktorú detičky vytvorili z odpadového materiálu. Separácia odpadu bola mimochodom v škole úplne automatická a prirodzená pre jej žiakov. Hneď potom zvedavých návštevníkov privítala pani učiteľka. Zoznámila nás so školou a ponúkla nám bylinkový čaj. Postupne začali prichádzať žiačikovia z väčšej alebo menšej diaľky. Prichádzajú peši alebo ich dovezú rodičia. Prídu uzimené. Zohrejú sa teplým bylinkovým čajíkom a pri piecke, ktorá sa volá Ahmed. Stali sme sa súčasťou ich rannej komunity, kde v kruhu na koberci sedia žiaci, pani učiteľka i hostia. Popíjajú čaj, hovoria si zážitky, sny z predchádzajúceho dňa. Detičky naozaj nemajú problém vyjadriť svoj názor, vyjadriť svoje pocity. Viem, že u oveľa starších detí v tradičnej škole to býva často problém. Tieto detičky navštevujú 1.- 4. ročník. Tu sme mali možnosť vidieť to, o čom sa veľa hovorí, ale v bežnej škole len ťažko aplikuje. Individuálny prístup ku žiakom. Postupne, bez nepríjemného školského zvonenia sa prešlo k vyučovaciemu bloku. Pani učiteľka mala veľmi dobre pripravené úlohy pre deti v rôznych ročníkoch a na rôzne predmety. Veľmi sa mi páčilo ako geniálne to vedela skombinovať. O školu sa starajú a zveľaďujú ju sami rodičia a dobrovoľníci miestnej komunity. Rodičovské .... (neviem ako sa to vlastne volá) mávajú aj každé dva týždne. Snažia sa o čo najlepšie fungovanie ich školy. Zabezpečujú všetko od vykurovania až po upratovanie, pri ktorom sa rodičia striedajú.Nemohla som neporovnávať vyučovanie a celkový prístup pani učiteľky k deťom s mojou skúsenosťou s klasickou školou. Prichytila som sa pri tom, že týmto deťom v dobrom závidím. Odchádzali sme s naozaj dobrým pocitom. Detičky boli veľmi šikovné a milo nás prijali. Keď sa chce, tak aj v dnešných podmienkach môže vzniknúť takéto niečo. Anna Bírešová, študentka FEE TU vo Zvolene (foto Slávka Turečeková, absolventka FEE).
Projekt budovania kapacít a podpora participácie v oblasti environmentálnej výchovy
Aj vďaka vysokoškolákom boli školy zelenšie
Ďakujeme za podporu: