Katedra plne zabezpečuje a garantuje študijný program Ochrana a využívanie krajiny (do novembra 2015 ako Ekológia a využívanie krajiny) a výučbou sa podieľa aj na zostávajúcich štyroch študijných programoch FEE. Doménou KAE je v rámci uvedeného študijného odboru špecializácia ekológia krajiny a ochrana prírody.
Charakteristika študijného programu Ochrana a využívanie krajiny
(Odbor: Ekologické a environmentálne vedy)
Garant bakalárskeho študijného programu: prof. Ing. Branislav Olah, PhD.
Garant inžinierskeho študijného programu: prof. Ing. Jana Škvareninová, PhD.
Garant doktorandského študijného programu: prof. Ing. Vladimír Kunca, PhD.
Forma štúdia: denná, prezenčná
Profil absolventa 1. stupňa:
Absolvent 1. stupňa študijného programu Ochrana a využívanie krajiny dokáže ovládať základnú problematiku vzájomných vzťahov medzi živými a neživými zložkami prírodných ekosystémov v krajine (agroekosystémy, lesné ekosystémy, vodné ekosystémy) a antropogénnymi zložkami krajinných ekosystémov (urbánne a i. ekosystémy, socioekonomické sféry). Dokáže znalosti primerane aplikovať do oblastí, kde sú základné poznatky o fungovaní krajinných systémov nevyhnutným predpokladom riešenia súčasných problémov ochrany a racionálneho využívania krajiny. Štúdium v 1. stupni vytvára predpoklady pre pokračovanie v štúdiu na 2. stupni. Bakalár je však spôsobilý vykonávať odborné činnosti na nižšej riadiacej úrovni úradov štátnej správy a miestnej samosprávy, v organizáciách životného prostredia, ochrany prírody, v hospodárskej sfére i v mimovládnych organizáciách.
Profil absolventa 2. stupňa:
Profil absolventa vyplýva z aktuálnych požiadaviek praxe. Má rozsiahle vedomosti v oblasti ochrany a využívania prírody a jej zdrojov, z hľadiska zabezpečenia ochrany prírody, ekologickej únosnosti a ochrany biodiverzity.
Nachádza vlastné riešenia problémov pri výskume, analýze a návrhoch riešení zaoberajúcich sa tvorbou a ochranou životného prostredia ako celku a tvorivo aplikuje získané poznatky do praktických realizácií.
Absolvent dokáže riešiť:
- problémy ohrozenia kvality jednotlivých zložiek životného prostredia na lokálnej a regionálnej úrovni, environmentálna problematika a starostlivosť o krajinu. Analyzovanie a syntetizovanie poznatkov a ich vyhodnocovanie, poznanie základných zložiek a prvkov krajiny, v rámci krajinnej štruktúry a environmentálnych systémov.
- navrhovanie koncepčných podkladov eko-stabilizačných opatrení, revitalizácie a tvorby krajiny. Spracovanie krajinárskych štúdií, krajinných a územných plánov, regionálnych a lokálnych rozvojových programov, programov starostlivosti ochrany prírody a krajiny, Natury 2000, dokumentácie ÚSES, agro-environmentálnych programov.
- navrhovanie konkrétnych opatrení na riešenie problémov ochrany prírody a krajiny, manažmentu, ochrany a plánovania ekostabilizačných opatrení na rôznych úrovniach. Vypracovanie náplne a postupov manažmentu chránených území na základe dosiahnutých vedeckých poznatkov a v zmysle platnej legislatívy, Vie spracovať rozvojové programy rozvoja cestovného ruchu a programy obnovy vidieka a ďalšie úlohy súvisiace s krajinou.
- projektové štúdie a projekty objektov v krajine. Návrh konkrétnych sanačných a eliminačných úprav krajiny. Ekostabilizačné objekty protieróznych a protipovodňových opatrení. Sanácia jednoduchých zosuvov. Sanácia lomov. Návrhy krajinárskych úprav, vegetačných úprav v krajine, plány verejných a spoločných zariadení, opatrenia projektov pozemkových úprav a posúdiť hodnoty
- dizajn krajiny. Absolvent vie identifikovať významovo-hodnotové vlastnosti krajiny a esteticko-vizuálnu úroveň krajiny. Vie navrhovať opatrenia na uchovanie a zlepšenie krajinného rázu a charakteristických znakov krajiny. Dokáže hodnotiť vizuálne dopady (impakt) ľudských činností v krajine, štruktúru ekologickej stability krajiny, vplyv činností na prostredie (proces EIA), charakteristického vzhľadu krajiny.
Profil absolventa 3. stupňa:
Absolvent získa spôsobilosť samostatne alebo v riešiteľskom kolektíve, tvorivo a komplexne riešiť problematiku súvisiacu s otázkami ekologických vzťahov v krajine, biodiverzity a ochrany prírody s racionálnym využívaním prírodných zdrojov. Dokáže vedeckými metódami získavať, analyzovať a interpretovať odborné poznatky, vyvíjať a uplatňovať nové vedecké metódy výskumu, riešiť teoretické a praktické problémy ochrany a využívania krajiny. Na základe vedeckých poznatkov, monitoringu prostredia a zmien v krajine dokáže identifikovať a interpretovať interakcie bioty vo vodnom, pôdnom prostredí a v ovzduší. Poznatky a tvorivá práca absolventa doktorandského stupňa štúdia sa môžu uplatniť v orgánoch a organizáciách rezortu životného prostredia, v riadiacich funkciách ochrany prírody, vo vedecko-výskumných inštitúciách zameraných na ekologický výskum krajiny, výskum ekologickej stability ekosystémov v meniacich sa prírodných a spoločenských podmienkach, pri medzinárodnej spolupráci v otázkach ochrany prírody a využívania krajiny. Odborné vedomosti absolvent ďalej využije pri spolupráci orgánov ochrany prírody na národnej a medzinárodnej úrovni, v integrovanom prístupe k manažmentu v krajine, pri strategických plánoch tvorby zelenej infraštruktúry, posudzovaní potenciálnych ekologických rizík. Uplatniteľnosť absolventov doktorandského stupňa štúdia je možná aj na medzinárodnej úrovni v rámci ekologickej a environmentálnej politiky Európskej únie.
Študijný program o "aplikácii ekologických poznatkov v praxi"
POOBZERAJTE SA !!! je veľa príležitostí ako zlepšiť prostredie okolo seba...
prostredie sídiel, kde bývame a krajiny, ktorá nás obklopuje
Sme tu na riešenie problémov súvisiacich s EKOLÓGIOU
je to v správach každý deň !!! :: ekologické havárie a pohromy - povodne, zosuvy, erózia
k náprave vedú len ekostabilizačné opatrenia v krajine
AKO NA TO?
Poznatky z krajinnej ekológie a ekosystémová teória nám umožňujú poznať zákonitosti stavu, procesov a zmien v krajine
hovoríme o vzťahoch živých organizmov a prostredia a o ekologických procesoch, vrátane porúch - disturbancií
Ako zlepšiť kvalitu životného prostredia okolo nás?
zvyšovať podiel zelene
rešpektovať minimálne štandardy vybavenosti sídiel - vegetácie (zelene)
dbať na dostatočnú zelenú infraštruktúru - vegetáciu s dôrazom na ekológiu drevín
zeleň v krajine - spojitá vegetácia v krajine, územné systémy ekologickej stability, cyklotrasy, náučné chodníky, tematické trasy, lesoparky, prímestské rekreačné zóny
POZNÁTE PRÍBEH KRAJINY OKOLO NÁS ?
zapojíte sa do skúmania historických krajinných štruktúr
spoločne budeme identifikovať krajinno-estetické vzťahy
budeme hľadať hodnoty krajiny a ich uplatnenie napr. v cestovnom ruchu, turizme, či rekreácii
AKO SA TO V PRAXI RIEŠI?
v praxi sa spracováva celý rad dokumentácií
územnoplánovacia dokumentácia, tvorba krajiny, posudzovanie vplyvov činností na životné prostredie, projekty pozemkových úprav, ekostabilizačné úpravy v krajine, projekty zelenej infraštruktúry, greenway, cyklotrás, tematických a náučných trás atď.
ČO NA TO POTREBUJEME, okrem poznatkov z APLIKOVANEJ EKOLÓGIE a čo sa NAUČÍTE?
ovládanie softwarových produktov (grafických, CAD-ovských projekčných a GIS-ových programov)
zvládnutie grafickej intepretácie cez fotografiu, kresbu, výkresy ...
NAŠTARTUJEME VAŠE UNIVERZITNÉ DNI
v prvé dni sa nestratíte, čaká Vás teambuilding, exkurzia po univerzite aj stretnutie s absolventmi
U nás sa naučíš poznať základné neživé aj živé časti prírody, požívať geografické informačné systémy (GIS), pracovať s historickými a aj súčasnými mapami a leteckými snímkami. Vedomosti môžeš využiť vo vedeckom bádaní ale aj v praxi pri návrhoch budúceho využívania krajiny.
V ochranárskych predmetoch získaš poznatky o chránených rastlinách a živočíchoch, ich biotopoch a o tom ako ich chrániť. V rámci výučby navštíviš naše národné parky a chránené krajinné oblasti.
Netradičnou novou formou sa naučíš pripraviť rôzne eko a enviro akcie pre rôzne cieľové skupiny (od škôlkárov po dôchodcov :-). Dôraz kladieme na tímovú prácu a projektovú výučbu spojenú s prezentáciu dosiahnutých výsledkov.
Na fakulte každoročne organizujeme študentskú fotosúťaž, plesy, Deň Zeme, vítanie jari a veľa iných aktivít...stačí si pozrieť náš Facebook! Študenti aktívne spolupracujú s mimovládnymi organizáciami a niektoré z nich aj sami založili!
Podporujeme medziodborovú spoluprácu (klik)
V projekte Sokratov inštitút spolupracujeme s Centrom environmentálnej a etickej výchovy Živica. Naša snaha o medziodborovú diskusiu a prepájanie výučby s praxou bola ocenená - za inovatívne prístupy vo vzdelávaní sme získali cenu BrilianTT 2015.
Pozri si časť o úspešných absolventoch FEE.